Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vzdelávania v oblasti slovenského jazyka a literatúry je dosiahnuť takú úroveň rečových zručností v príslušnom jazyku, aby žiaci zvládli každú komunikačnú situáciu hovorovú či odbornú primerane a vhodne z hľadiska jazykového štýlu, s príslušnou gramatickou a pravopisnou normou v ústnom i písomnom prejave.
 
Vzdelávanie smeruje k tomu, aby žiaci dokázali:
  • spoznávať jazyk ako vnútorne štruktúrovaný a ucelený systém
  • poznať bohatosť jazykových prostriedkov na jednotlivých rovinách jazykového systému
  • využiť jazykové prostriedky písaných a ústnych prejavov
  • chápať zložitosť a vzájomnú súvislosť javov okolitého sveta
  • primerane reagovať v rôznych jazykových situáciách
  • správne štylizovať vety či texty
  • porozumieť a pochopiť text
  • získať čitateľské návyky, orientovať sa na knihu, pozitívne prijímať literatúru a kultúru
  • analyzovať text, syntetizovať získané poznatky
  • orientovať sa v jazykových príručkách
  • správne vyslovovať a ústne realizovať text
  • cvičiť sa v pravopisnej norme
  • odhaliť zmysel základných lingvistických termínov
  • uplatňovať poznatky o jazykovom systéme pri tvorbe vlastných textov
  • pracovať s konceptom a robiť korekciu textu
  • získať orientáciu v slohových postupoch, žánroch a útvaroch jednotlivých štýlov

Súťaže a testovania

  • Olympiáda zo slovenského jazyka
  • Šaliansky Maťko (prednes povesti)
  • Hviezdoslavov Kubín
  • Európa v škole (vlastná literárna tvorba)
  • Literárne Košice Janka Štiavnického (vlastná literárna tvorba)

 

Testovanie žiakov 5. ročníka z MAT a SJL:  

Testovanie žiakov 9. ročníka: 

KOMPARO: