Ciele vyučovacieho predmetu
Cieľom vzdelávania v oblasti slovenského jazyka a literatúry je dosiahnuť takú úroveň rečových zručností v príslušnom jazyku, aby žiaci zvládli každú komunikačnú situáciu hovorovú či odbornú primerane a vhodne z hľadiska jazykového štýlu, s príslušnou gramatickou a pravopisnou normou v ústnom i písomnom prejave.
Vzdelávanie smeruje k tomu, aby žiaci dokázali:
- spoznávať jazyk ako vnútorne štruktúrovaný a ucelený systém
- poznať bohatosť jazykových prostriedkov na jednotlivých rovinách jazykového systému
- využiť jazykové prostriedky písaných a ústnych prejavov
- chápať zložitosť a vzájomnú súvislosť javov okolitého sveta
- primerane reagovať v rôznych jazykových situáciách
- správne štylizovať vety či texty
- porozumieť a pochopiť text
- získať čitateľské návyky, orientovať sa na knihu, pozitívne prijímať literatúru a kultúru
- analyzovať text, syntetizovať získané poznatky
- orientovať sa v jazykových príručkách
- správne vyslovovať a ústne realizovať text
- cvičiť sa v pravopisnej norme
- odhaliť zmysel základných lingvistických termínov
- uplatňovať poznatky o jazykovom systéme pri tvorbe vlastných textov
- pracovať s konceptom a robiť korekciu textu
- získať orientáciu v slohových postupoch, žánroch a útvaroch jednotlivých štýlov
Súťaže a testovania
- Olympiáda zo slovenského jazyka
- Šaliansky Maťko (prednes povesti)
- Hviezdoslavov Kubín
- Európa v škole (vlastná literárna tvorba)
- Literárne Košice Janka Štiavnického (vlastná literárna tvorba)
Testovanie žiakov 5. ročníka z MAT a SJL:
Testovanie žiakov 9. ročníka:
KOMPARO: